Cechy jakie powinien posiadać dobry menadżer
13 stycznia 2022Bycie dobrym menadżerem, to nie lada wyzwanie w dzisiejszym świecie. Pędząca planeta, świat instant, globalna wioska to hasła, które dokładnie pokazują nam czego dziś oczekujemy: szybkich efektów, diety cud, błyskawicznych metod na nasze problemy, tabletek na wszystkie możliwe choroby i rozwiązań na pstryknięcie palcem. Tego chcemy, bo czujemy, że nie możemy pozwolić sobie na odpoczynek, podczas gdy świat się nie zatrzymuje i ucieka nam, kiedy my tylko na chwilę chcielibyśmy sobie odpocząć…
Bycie dobrym menadżerem, wymaga jednak upływu czasu. Nie da się stać się świetnym, silnym, mądrym, dojrzałym liderem w jedną noc. Niestety, na to jeszcze nikt nie wymyślił pigułki 😉 Stawanie się menadżerem to proces, droga, którą trzeba przejść, po drodze kalecząc sobie stopy, doświadczając pragnienia, głodu, deszcze, słońca, zrozumienia i odrzucenia. Ta droga sprawia, że stajemy się silni i mądrzy. Ta droga uczy nas, co się naprawdę liczy.
Dziś z perspektywy czasu widzę 5 umiejętności, które są niezbędne do tego, aby stać się skutecznym menadżerem. Oto one:
– Wizja – musisz wiedzieć czego chcesz i dokąd zmierzasz, a następnie musisz umieć pociągnąć za sobą innych. Co z tego, że Ty wiesz gdzie chcesz dojść, jeśli nikt nie będzie chciał iść tam z Tobą? Sam dziś nie jesteś w stanie osiągnąć wielkiego sukcesu, jesteś “skazany” na współpracę z innymi, a żeby oni chcieli z Tobą pracować, to musisz posiadać drugą cechę.
– Zjednywanie sobie ludzi – na świecie istnieją setki tysięcy firm, w każdej z nich są szefowie, menadżerowie, kierownicy, księgowe i dziesiątki innych działów. Wszędzie są również sprzedawcy. To dzięki ich codziennej ciężkiej pracy firmy są w stanie iść naprzód. Oczywiście, równie ważna jest: kontrola kosztów, marketing, innowacje itp, jednak jeśli nie będzie sprzedaży, to wszystkie inne działy staną się niepotrzebne. Co wyróżnia najlepszych sprzedawców? Sprzedają SIEBIE, a nie produkt. Klient kupuje ICH osobowość, sposób bycia, uśmiech, szczerość, a dopiero potem to, co mu oferują. Sprzedawcy potrafią zjednywać sobie ludzi, są często duszami towarzystwa, a najlepsi menadżerowie, potrafią zatrzymać w swoich zespołach świetnych sprzedawców, gdyż wiedzą za które sznurki należy pociągać.
– Koncentracja na zadaniu – każdego dnia mamy tyle samo czasu do dyspozycji: 24 h. Dlaczego więc jedni potrafią przebiec 5km, wziąć prysznic, zawieźć dziecko do przedszkola, pojechać do pracy, spotkać się z klientem, partnerem biznesowym, dopiąć deala, wyskoczyć na obiad, odebrać dziecko z przedszkola, pójść na squasha, pójść na saunę, poczytać książkę, pomedytować, pobawić się z dziećmi, spędzić miło czas z rodziną, a inni nie potrafią w tym samym czasie uporać się z dwoma zadaniami? Różnica polega na tym, że Ci pierwsi skupiają się na tym co trzeba zrobić w danym momencie i nie pozwalają się rozpraszać tym, co dzieje się wokół. Ci drudzy zaś skaczą z zadania na zadanie, nie kończąc tego co zaczęli. Ćwicz koncentrację: medytuj, odprężaj się, odpoczywaj.
– Determinacja – nic co dziś ma wielką wartość, nie powstało bez wysiłku. Wszystkie wspaniałe firmy, budowle, przedsięwzięcia wymagały od ludzi wytrwałości w tworzeniu ich i nie poddawania się przy napotkaniu problemów. Nie inaczej jest na co dzień w pracy. Lider zawsze będzie spotykał się z problemami, które musi rozwiązać i iść dalej, bez utraty entuzjazmu. Determinacja jest bodaj najważniejszym czynnikiem decydującym o sukcesie człowieka. Bez niej nie uda się osiągnąć nic.
– Przywództwo – stado lwów zarządzane przez barana, nie ma szans ze stadem baranów, prowadzonych przez lwa. To przysłowie mówi wyraźnie: wszystko zależy od przywództwa. Wynik zespołu ZAWSZE zależy od SZEFA, nie od ludzi, którzy w tym zespole są. Szef jest od tego aby eliminować ludzi, którzy nie chcą, nie czują, nie potrzebują robić tego, co on im karze. Świetny trener drużyny piłkarskiej jest w stanie osiągać największe sukcesy z relatywnie słabym zespołem, ponieważ to jego przywództwo czyni różnicę. Szlifowanie umiejętności przywódczych, powinno stać się celem każdego kto na co dzień ma styczność ze sprzedażą czy z zarządzaniem. Umiejętność przewodzenia innych okazuje się być bezcenna kiedy w grę wchodzi osiąganie założonych celów. Prawdziwy przywódca potrafi zainspirować do działania, wskazać kierunek i dać przykład, a także podtrzymać na duchu kiedy sprawy pójdą w złym kierunku.
Można spierać się o to czy te 5 cechy to już cały niezbędny warsztat dobrego menadżera i oczywiście odpowiedź będzie brzmiała NIE, ale mając te 5 umiejętności lider będzie miał tak wielką przewagę nad tymi, którzy ich nie posiadają, że będzie w stanie osiągać swoje cele i przez to w boju uczyć się pozostałych cech, które zmienią go z menadżera, w wybitnego PRZYWÓDCĘ.