HLR, czyli rejestry przydatne w telemarketingu
21 stycznia 2022Telemarketing z roku na rok cały czas się umacnia. Kiedy jeszcze doliczymy do tej grupy biura obsługi, różnego rodzaju pomoce serwisowe czy gry telefoniczne, okazuje się, że to bez wątpienia jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi usług. Jednak, aby w ogóle rozmawiać o tej dziedzinie, trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że bez posiadaczy telefonów, rynek ten by nie istniał. Kluczowe jest więc pozyskiwanie jak największej liczby numerów, których właściciele mogą stać się potencjalnymi klientami. I tutaj często pojawia się problem, który szerzej opiszemy w kolejnym akapicie.
Nieprawidłowe dane
Im bardziej rynek, który luźno można określić jako telemarketingowy, rozwija się, tym mniej osób chce podawać swoje dane na jego potrzeby. Mało kto lubi, kiedy dzwoni się do niego co kilka dni, aby wcisnąć mu kolejny, niepotrzebny kredyt czy produkt. Mimo, że czasy właśnie takiego podejścia do klienta już dawno minęły, niesmak pozostał. Wiele osób nawet wtedy, kiedy musi podać dane przy różnego rodzaju umowach albo rejestracjach, celowo podaje je w zmienionej formie. A jak wiemy, zmiana już tylko jednej cyfry w numerze, powoduje, że można go wyrzucić do kosza. Jednak czy aby na pewno?
Aby dane znalazły się w bazie, bardzo często muszą być do niej ręcznie zaimplementowane. Nie jest też tajemnicą, że człowiek jest istotą, która popełnia błędy. A po połączeniu obu tych rzeczy, mamy już kolejne wyjaśnienie, dlaczego część danych jest niepoprawna. Ktoś po prostu się pomylił, nieumyślnie wcisnął nie tę cyfrę, co zdarza się nawet bardzo doświadczonym osobom. Niestety, nie zmienia to faktu, że takie dane są nic niewarte i nie można nic z tym zrobić… a może jednak warto spróbować?
Usługa korekcji w rejestrze HLR — teoria
Nim przejdziemy do samej usługi, która kryje się pod tym skrótem, trzeba wyjaśnić sobie, czym owy HLR/ jest. Po rozwinięciu oraz przetłumaczeniu tego skrótu otrzymujemy rejestr macierzystych abonentów, który jest integralną częścią struktury teleinformatycznej. Wielu informatyków, określa go nawet jako filar, na którym cały ten system się opiera, ponieważ przy jego pomocy krzyżuje się oraz mostkuje połączenia. W dość dużym uproszczeniu, rejestr ten to zbiór wielkich baz danych, w których znajdują się setki tysięcy, a czasem im miliony rekordów dotyczących zalogowanych użytkowników sieci. Przez to pojęcie rozumie się tylko te osoby, które są aktywne. Dzwonią, odbierają połączenia, wysyłają wiadomości. Aby dokładniej zrozumieć, jak działa ten system, warto przypatrzeć się przykładowi, który opisuje, w jaki sposób odbywa się komunikacja w sieci. Kiedy wysyłamy wiadomość tekstową, zostaje ona w formie pakietów przeniesiona przy pomocy najbliższego przekaźnika, który to wysyła je do najbliższego węzła sieci, w którym znajduje się właśnie HLR. To tam sprawdza się, czy adresat istnieje, a jeśli tak to przesyła mu się wiadomość na wskazany numer. Warto przy tym zaznaczyć, że niezależnie od ilości węzłów, które musi odwiedzić, nie trwa to dłużej niż ułamki sekund.
Usługa korekcji w rejestrze HLR — praktyka
Wiemy już, jak działa sieć oraz jak ważnym elementem jest rejestr macierzystych abonentów, co on jednak oznacza w praktyce? Jako że działa on nieprzerwanie, krzyżując połączenia, daje w pewien sposób, że zgromadzone wewnątrz niego dane są poprawne. Co więcej, dotyczą one tylko i wyłącznie użytkowników, którzy zalogowani są w sieci. Nie istnieje więc ryzyko tego, że część danych tam zamieszczonych jest niepoprawna czy nieaktualna, ponieważ w innym wypadku, nie mógłby zachodzić akt komunikacji. Warto teraz przejść do wspomnianej na początku tego tekstu usługi.
Usługa rejestru abonentów
Wiele firm zajmujących się telemarketingiem, co już było powiedziane, ma problem z nieaktywnymi danymi, na które konsultanci próbują się dodzwonić. Z ich powodu w ciągu jednej zmiany, traci się wiele cennego czasu, który mógłby być poświęcony na prowadzenie rozmów z potencjalnymi klientami. I tutaj właśnie do akcji wkracza usługa HLR, która pozwala sprawdzić poprawność danych wewnątrz rejestrów, znajdujących się w węzłach sieci. Jeśli dane, które dana firma posiada, będą pokrywać się z tymi w bazie, znaczy to, że dany numer jest aktywny. A jeśli nie, wystarczy go usunąć. W większości przypadków zrobi to sam algorytm, który może pracować bez ingerencji człowieka. W ten prosty sposób przedsiębiorstwo telemarketingowe ma dostęp tylko i wyłącznie do danych tych osób, na których mówiąc kolokwialnie, może zarobić. Do korzyści, które trzeba jeszcze dodać, to rosnąca wtedy konkurencyjność na rynku, która bezpośrednio spowodowana jest efektywnością pracy. Konsultanci nie tracąc czasu na numery nieaktywne, wykonują telefony do tych osób, które fizycznie istnieją.
Podsumowując, usługa HLR swą nazwę zawdzięcza właśnie od rejestru, z którego nieustannie korzysta. Nie ma co jednak ukrywać, jest to idealne rozwiązanie zarówno dla małych firm, jak i tych wielkich, ponieważ w ich bazach również znajdują się tysiące nieaktywnych rekordów, które marnują tylko miejsce.