Ile kosztuje pozycjonowanie stron przez agencję marketingu internetowego?
5 maja 2020Bardzo duża część naszego codziennego życia przeniosła się do internetu – tu często pracujemy, utrzymujemy kontakt ze znajomymi w mediach społecznościowych, szukamy różnych informacji, produktów i usług oraz spędzamy czas na szeroko pojętej rozrywce. Nic więc dziwnego, że reklama internetowa oraz promowanie swojej firmy w sieci przynosi najlepsze rezultaty, a marketing internetowy cieszy się tak dużą popularnością. Obecnie nie jest to już nowość, ale szeroko obowiązujący standard – firma, która nie ma swojej strony internetowej i nie prowadzi profilów w mediach społecznościowych, ma bardzo małe szanse na przetrwanie na tak konkurencyjnym rynku. Marketing internetowy daje więc firmom najlepsze szanse na rozwój. Jego podstawowym narzędziem są działania z zakresu SEO.
Zanim jednak zaczną się rozważania na temat tego, jaki budżet trzeba będzie na nie przygotować, warto zrozumieć, na czym polegają, jak się je przeprowadza oraz jakie są ich najważniejsze aspekty. Zatem co kryje się pod skrótem SEO? Dlaczego warto zlecić je profesjonalnej agencji marketingu online? Ile kosztuje pozycjonowanie stron?
SEO, czyli pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwarki
Skrót SEO ( z ang. search engine optimalization) oznacza wszystkie działania, których nadrzędnym celem jest osiągnięcie najwyższych i bezpłatnych, czyli organicznych pozycji w wyszukiwarce internetowej. Warto wiedzieć, że jest to jeden z najbardziej skutecznych narzędzi, jakimi posługuje się marketing internetowy i powinien być odpowiednio skoordynowany z innymi działaniami z jego zakresu. Wymaga dużej wiedzy i doświadczenia na tym polu, ponieważ wbrew pozorom nie jest to takie łatwe, a z roku na rok i tak staje się coraz trudniejsze ze względu na coraz większy ruch w internecie oraz zwiększającą się konkurencję pomiędzy firmami o dane słowa kluczowe. Tyle tytułem wstępu.
Dlaczego pozycjonowanie stron ogrywa tak ważną rolę?
Badania naukowe jasno pokazują, że obecnie ludzie poszukując różnego rodzaju informacji, chcą otrzymać je w możliwie jak najszybszy, przejrzysty i skoncentrowany sposób. Do tego właśnie służą wyszukiwarki internetowe, które w przeciągu kilku sekund, a nawet jej ułamka są w stanie wyświetlić dopasowane do żądania treści, skanując cały internet. Cieszą się one ogromną popularnością, jak pokazują statystyki każdy z nas korzysta z nich przynajmniej raz dziennie. Tak więc hasła, które wpisywane są w wyszukiwarki, nazywane są frazami kluczowymi i służą za pewnego rodzaju nawigację po treściach w internecie.
Ważne jest również to, jak ludzie się po nich poruszają. Pamiętając o tym, że zależy im na czasie i nie lubią być znudzeni, najczęściej skupiają się na trzech pierwszych wynikach, rzadko kiedy patrząc na poniższe, a już w ogóle najczęściej nie zaglądając na następne strony. To właśnie dlatego tak ważne jest to, którą pozycję osiągnie dana firma. Jeśli będzie ona wysoka na pierwszej stronie wyników, jest duża szansa, że ktoś wejdzie na jej stronę internetową i dzięki temu przeczyta coś wartościowego, dowiadując się lub przypominając sobie o jej istnieniu, a także zapozna się z ofertą czy nawet zrobi zakupy w sklepie online.
Pozycjonowanie lokalne i innego rodzaju działania SEO
Działania z zakresu SEO można podzielić na wiele rodzajów. Ważne jest przede wszystkim poprawne utworzenie strony i rozbudowanie jej lub też przeprowadzenie audytu na już istniejącej. Wymaga to fachowej i bardzo szerokiej wiedzy różnych profesjonalistów, przede wszystkim eksperta SEO i specjalisty od contentu, czyli treści, a często także grafika. Przy tego typu projektach pracują jednak też inne osoby, a ich działania powinny być prowadzone zgodnie z wcześniej zaplanowaną strategią. Osoba nie posiadająca wiedzy i doświadczenia w tym zakresie nie będzie w stanie przeprowadzać takich działań, ponieważ wymagają one niesamowitego wyczucia oraz znajomości wielu narzędzi i programów.
Ekspert od pozycjonowania wyznacza frazy kluczowe, z którymi później tworzone są treści na stronę przez copywritera, przy zachowaniu wszystkich wymagań i norm. Są to teksty na podstronach, opisy kategorii, wpisy na bloga i wszystkie inne treści. Tworzy się również teksty SEO lub sponsorowane, które trafiają na inne strony internetowe, aby pobijać te frazy kluczowe w wynikach wyszukiwania. Szczegółowy algorytm Google nie jest oczywiście znany i często się zmienia, można jednak oceniać efektywność działań i na bieżąco je modyfikować, aby osiągnąć jak najlepsze efekty. Jedno jest jednak pewne – im częściej dane frazy związane z działalnością danej firmy i jej profilem będą pojawiały się zarówno na jej stronie internetowej, jak i w innych miejscach, tym lepsze pozycjonowanie można osiągnąć.
W przypadku małych i średnich firm kluczowe będzie pozycjonowanie lokalne, czyli nakierowane na obszar ich działalności. Bez sensu bowiem, aby lodziarnia z Krakowa pozycjonowała się w wynikach związanych z innym miastem. Pozycjonowanie lokalne pozwala na szybsze i bardziej efektywne dotarcie do wszystkich potencjalnych klientów, których wyznacznikiem selekcji jest oczywiście lokalizacja.
Pozycjonowanie powinno także przebiegać dwutorowo, jeśli chodzi o dobór fraz kluczowych – z jednej strony muszą być one krótkie, ogólne i trafiające w punkt, przykładowo „buty damskie”. Z drugiej jednak warto skupić się też na pozycjonowaniu długich i konkretnych fraz, czyli podające konkretny typ i markę butów – mniej osób się nimi zainteresuje, ale gdy ktoś już będzie szukał takich butów, od razu dostanie to, czego chce, a my zyskamy klienta.
Zatem ile kosztuje pozycjonowanie stron?
Warto więc zdać sobie sprawę z tego, ile wysiłku i czasu wymaga lokalne seo np. pozycjonowanie w Krakowie. Zastanawiając się, ile kosztuje pozycjonowanie stron, warto pamiętać, jak ogromne korzyści przyniesie ono firmie. Będzie to kwota rzędu od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Konkretna cena zależy od wielu czynników, takich jak wybór konkretnej agencji, ilość i rodzaj zadań, które będą miały być przeprowadzone, kondycji i sprawności strony oraz wcześniejszych działań prowadzonych pod kątem pozycjonowania. Warto więc zwrócić się do agencji i poprosić o dokładną wycenę oraz przeprowadzenie audytu.