Jak zostać pilotem liniowym – szkolenia, zarobki i jak długo to trwa?
2 grudnia 2021Czy łatwo zostać pilotem Boeinga, Airbusa, czy innego duuuużego samolotu? To pytanie zadają sobie nie tylko dzieci, wpatrzone w samolot mknący po niebie. Przed osobami, które marzą o tym, aby zostać pilotem w liniach lotniczych, długa i ciężka droga, okupiona wieloma godzinami nauki i jakby nie patrzeć- wyrzeczeń. W poprzednim artykule „ Zrealizuj marzenia – zostań…pilotem” zawarte były informacje na temat tego, jak uczynić pierwszy krok w lotniczej karierze i uzyskać swoje „pierwsze skrzydła”, czyli licencję pilota turystycznego- PPL(A).
Jednak taka licencja pozwala tylko na pilotowanie samolotu rekreacyjne, to jest takie, które nie powoduje zarabiania. Innymi słowy- możemy spełniać swoją pasję poprzez pilotowanie np. małej Cessny, ale nie tylko na tym nie zarobimy, ale w dodatku będziemy musieli z własnej kieszeni wszystko opłacić (wypożyczenie samolotu, paliwo, opłaty za start i lądowanie itd.). Jednak jeśli chcemy przekuć nasze hobby w pracę i na tym zarabiać- licencja PPL(A) to dopiero początek dość długiej drogi. Ale jeśli to jest Twoje marzenie, warto podjąć się tego zadania, gdyż nie ma nic lepszego niż robić to, co się lubi i na tym zarabiać. Niezależnie od tego, jakie pobudki Ci przyświecają- czy chcesz spełnić swoje marzenie z dzieciństwa, czy też spróbować sił jako pilot ze względu na zarobki, będzie Ci potrzebne dość dużo pieniędzy, czasu i chęci do nauki.
Co więc należy zrobić i w jakiej kolejności? Po uzyskaniu licencji PPL(A), czas na dalsze szkolenie. Przedtem jednak należy zweryfikować stan swojego zdrowia, aby mieć pewność że nie ma żadnych przeciwskazań do pracy w charakterze pilota zawodowego. O ile do latania turystycznego wystarczy kategoria zdrowia określana jako II, o tyle do pilotowania statków powietrznych zawodowo- wymagana jest już kategoria I. Oznacza to, iż należy przygotować się na większą ilość badań, bardziej rygorystyczne wymagania co do zdrowia, a w przyszłości- częstsze wizyty u lekarzy orzeczników (co 12 lub co 6 miesięcy, podczas gdy dla kategorii II jest to nawet tylko co 5 lat).
Po uzyskaniu odpowiedniego orzeczenia lotniczo-lekarskiego, można już kontynuować dalsze szkolenie. W różnych szkołach lotniczych różnie wygląda program nauki (czasami na przykład teoria do ATPL jest realizowana po skończeniu szkolenia praktycznego do CPL a czasami już po uzyskaniu licencji PPL), ale są to szczegóły. Ogólnie można powiedzieć, iż kolejnym krokiem, gdy już jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami licencji PPL(A) jest szkolenie do licencji zawodowej- CPL(A), z angielskiego- Commercial Pilot License (Airplane). Tutaj zaczynają się większe wydatki. Należy mieć wylatane 200 godzin, z czego część na samolotach wielosilnikowych (tak zwane uprawnienia ME czyli Multi Engine)- co niestety znacznie podwyższa koszt szkolenia, część na podstawie wskazań przyrządów bez widoczności ziemi (czyli IFR- Instrument Flight Rules) (przypomnijmy iż licencja turystyczna pozwala latać tylko z widocznością ziemi), a także zaliczyć loty nocne oraz odpowiednie szkolenia teoretyczne oraz zdać egzaminy przed komisją ULC, czyli Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Łączny koszt szkolenia będzie wynosił około 100 000 -150 000 złotych, a czas jaki należy zarezerwować sobie na szkolenie to między ok. pół roku a dwa lata.
Uzyskana licencja CPL(A) pozwoli nam na zarabianie, ale nie jako pilot liniowy. Możemy oferować swoje usługi jako pilot np. podczas szkolenia dla skoczków spadochronowych, czy też zatrudnić się w firmie, która posiada samoloty np. dla zarządu spółki a nie posiada własnych pilotów. Jeśli to nie jest jednak to, o czym marzymy, to czas na dalsze szkolenia. Jeśli będziemy chcieli szkolić nowych uczniów-pilotów, możemy zrobić uprawnienia instruktorskie (FI- Flight Instructor) –to pozwoli nam na pracę na przykład w szkołach lotniczych. A jeśli nadal myślimy o pracy w liniach lotniczych, konieczne będzie dalsze szkolenie, szczególnie teoretyczne.
W tym wypadku należy zaliczyć teorię do licencji ATPL(A)- czyli Airline Transport Pilot License. Co istotne- egzamin jest w całości w języku angielskim, więc należy wykazać się doskonałą znajomością tego języka, aby zrozumieć skomplikowane zagadnienia techniczne, prawne i inne. Co także bardzo ważne- i tak musimy zdać osobny egzamin ze znajomości języka angielskiego. Aby latać poza granicami kraju trzeba osiągnąć poziom minimum 4, tzw. Level 4 ICAO (wg. Skali międzynarodowej organizacji lotniczej). Po osiągnięciu już tych wszystkich uprawnień oraz zdaniu teorii ATPL(A) można szukać pracy w liniach lotniczych. Niestety, po wylataniu ok. 200 godzin i zaraz po zdaniu teorii do licencji pilota liniowego, nasze szanse są stosunkowo małe. Często wymagany jest nalot rzędu 500 godzin i zrobienie tak zwanego Type Ratingu na konkretny typ samolotu- na przykład na Boeinga 747. Aby jednak wylatać dodatkowe 300 godzin i zrobić szkolenie na konkretny typ samolotu, potrzeba kolejnych dziesiątek a nawet setek (!) tysięcy złotych i czasu. Częściowym rozwiązaniem jest zatrudnienie się na przykład w szkole lotniczej jako wspomniany instruktor- wtedy rośnie nam nalot a przy tym zarabiamy.
Gdy jednak już dostaniemy się do linii lotniczych, możemy liczyć na bardzo dobre zarobki. Jako pierwszy oficer zaczniemy od około 10 000 złotych w Polsce i ok. 10 000 euro za granicą. Po kilku latach jako kapitan i z wyższym nalotem, możemy liczyć na 20-30 000 złotych lub euro miesięcznie- w zależności od kraju. Należy jednak pamiętać, że praca pilota liniowego jest okupiona wieloma wyrzeczeniami. Częsta zmiana stref czasowych powoduje zmęczenie, tak zwany jet lag. Należy liczyć się także z bardzo częstymi egzaminami i badaniami. A także stresem. Ale jeśli naprawdę o tym marzymy i tego chcemy- warto zacząć już teraz. Ze względu na coraz większe zapotrzebowanie na rynku na podróże lotnicze, będzie rosło także zapotrzebowanie na pilotów. Może więc warto podjąć decyzję jak najszybciej?