Umowa b2b – co to jest, jakie ma zalety i czy się opłaca?

Umowa b2b – co to jest, jakie ma zalety i czy się opłaca?

29 lutego 2020 0 przez Redakcja Finanse.net.pl

Polskie prawo przewiduje wiele form zatrudniania pracowników. Wszyscy doskonale znamy takie sformułowania jak: umowa o pracę, umowa o dzieło czy też umowa zlecenie. Pośród tych pojęć często możemy także usłyszeć o umowie b2b, która potocznie nazywana jest samozatrudnieniem. Sprawdź, na czym polega umowa b2b, czy opłaca się bardziej niż umowa o pracę i jakie są koszty samozatrudnienia.

B2b – co to jest?

Na sam początek zacznijmy od rozwinięcia skrótu, którym będziemy posługiwać się w dzisiejszym artykule. B2b to skrót od słów: business-to-business” i oznacza, że dwa podmioty gospodarcze prowadzą między sobą interesy. Umowa b2b nazywana jest także samozatrudnieniem lub po prostu prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Jest to więc coś, o czym każdy z nas z pewnością słyszał w pewnym momencie swojej zawodowej kariery.
umowa b2b co to

 

Umowy b2b cieszą się w ostatnich latach bardzo dużą popularnością z tego względu, że pozwalają pracodawcy zmniejszyć koszty zatrudnienia pracownika. Nie oznacza to jednak, że umowa tego typu jest niekorzystna dla pracownika, w końcu wtedy nikt by się na nią nie decydował. Pracownik, który decyduje się przejść z umowy o prace na samozatrudnienie, może zacząć współpracować z kilkoma firmami i dzięki temu zarabiać więcej pieniędzy. O zaletach, jakie ma umowa b2b powiemy w dalszej części artykułu.


Umowa b2b a Kodeks pracy

Osoby, które decydują się na samozatrudnienie, muszą wiedzieć, że umowy typu business-to-business nie podlegają Kodeksowi pracy, a jedynie Kodeksowi Cywilnemu. Jakie ma to konsekwencje? Dla Ciebie oznacza to, że nie jesteś chroniony przepisami, które zawarte są w Kodeksie pracy i przysługują pracownikowi, który pracuję na podstawie umowy o pracę. Nie będzie obowiązywał Cię np. urlop wypoczynkowy, płatne dni związane ze zwolnieniem chorobowym czy też naliczanie lat do stażu pracy. Decydując się na zawarcie umowy b2b musisz wiedzieć, że większość udogodnień, z których korzysta typowy pracownik, po prostu Cię omija.

 

B2b koszty

umowa b2b koszty

Chcąc przejść z umowy o pracę na samozatrudnienie, musisz założyć własną działalność gospodarczą. Oznacza to, że będziesz odpowiedzialny za opłacanie wszelkich składek, które wcześniej odprowadzał za Ciebie Twój szef. Musisz pamiętać o opłaceniu ubezpieczenia zdrowotnego, podatków i ubezpieczeń społecznych w terminie, nawet jeśli Twoja działalność nie przynosi Ci na początku zbyt dużych zysków. Jednak niech nie zniechęcają Cię koszty. Pamiętaj o tym, że osoby, które dopiero rozpoczęły swoją jednoosobową działalność, mogą korzystać z ulg i różnych przywilejów. Mają one na celu zmotywować Cię do prowadzenia własnej firmy i ułatwić Ci start w biznesie. Możesz m.in. płacić jedynie mały ZUS przez pierwsze dwa lata prowadzenia własnej działalności.

 

Zalety samozatrudnienia dla pracownika

Jedną z największych zalet samozatrudnienia jest to, że możemy liczyć na większe zyski. Współpracując z kilkoma firmami jednocześnie mamy bardzo duże szanse na to, że nasze miesięczne dochody będą znacznie przekraczać dotychczasową wypłatę.

Umowa b2b daje nam też dużą swobodę, jeśli chodzi o wykonywanie pracy. Możesz zacząć samodzielnie decydować o tym, jak będzie wyglądać Twój dzień pracy i w jaki sposób będziesz wykonywać zadania. Możesz pożegnać firmowe biuro i pracować z każdego miejsca na Ziemi w godzinach, które akurat Ci odpowiadają.

Jeśli nigdy nie odpowiadał Ci ośmiogodzinny dzień pracy, który zaczyna się o 8 i kończy o 16, to możesz z niego w końcu zrezygnować. Nikt nie będzie sprawdzać, kiedy wykonałeś powierzone Ci zadania i czy np. nie zrobiłeś ich w środku nocy na plaży w Acapulco. Najważniejsze jest to, aby zostały wykonane dobrze i w ustalonym terminie.

Samozatrudnieni mają także możliwość wrzucania w koszty działalności takie rzeczy jak paliwo i sprzęt do pracy.

 

Zalety samozatrudnienia dla pracodawcy

Na benefity związane z nawiązywaniem umów b2b mogże także liczyć pracodawca. Może on dzięki temu obniżyć koszty prowadzenia działalności. Rezygnując z jednego pracownika na etacie i podejmując z nim umowę b2b możesz zrezygnować z odprowadzenia za niego składek do ZUS-u, a także odprowadzania podatku. Pracodawca nie musi także ponosić kosztów związanych z urlopem pracownika. Dodatkowo nie ma obowiązku urządzać takiemu pracownikowi odpowiedniego stanowiska pracy, przy którym ten będzie wykonywać zlecenia.

 

Czy umowa b2b się opłaca?

Skoro już wiesz, na czym polega zatrudnienie b2b, to pewnie zastanawiasz się też nad tym, czy taka forma współpracy będzie Ci się opłacać. Cóż, ciężko jest odpowiedzieć na to pytanie w jednoznaczny sposób i wszystko zależy od tego, ile zarabiałeś do tej pory i na jakie zarobki masz szanse, przechodząc na samozatrudnienie. Musisz pamiętać, że w pewnym momencie będziesz musiał przejść na tzw. duży ZUS, który pochłonie znaczącą część Twojego wynagrodzenia. Jeśli więc do tej pory zarabiałeś niewiele więcej niż najniższa krajowa i po dwóch latach prowadzenia własnej działalności zarabiasz tyle samo, to koszty samozatrudnienia po prostu Cię przerosną.


Zatrudnienie b2b – w jakich zawodach jest najkorzystniejsze

 

Niestety nie każdy może pozwolić sobie na to, aby przejść na samozatrudnienie. Osoby, które muszą spędzać określony czas w pracy np. kasjerzy i pracownicy instytucji finansowych raczej nie powinni decydować się na b2b. Taka forma zatrudnienia zadowoli za to osoby, które wykonują zlecenia i nie liczy się czas, który nad nim spędziły a jedynie efekt. Samozatrudnienie jest więc dedykowane copywriterom, projektantom graficznym, architektom czy też kurierom, którzy muszą dostarczyć określoną ilość paczek.