Zweryfikuj swoją ścieżkę kariery zadając sobie kilka ważnych pytań

Zweryfikuj swoją ścieżkę kariery zadając sobie kilka ważnych pytań

8 marca 2022 0 przez Redakcja

W kształtowaniu swojej kariery (czy to w firmie, czy w rozwijaniu własnego biznesu), znaczące miejsce zajmuje umiejętność kontaktu z autorytetem. Zacznijmy od jej prostej weryfikacji. Poniższe pytania pozwolą Ci sprawdzić jak radzisz sobie z tą umiejętnością.

Czy wyrażasz swoje prawdziwe zdanie wobec bardziej doświadczonej koleżanki z pracy?
Czy bez problemu rozmawiasz z szefem?
Czy dajesz sobie radę w rozmowach rekrutacyjnych lub sprzedażowych?
Czy nigdy nie usłyszałaś od bliskich Ci osób, że nie powinnaś sobie dawać wchodzić na głowę w pracy?
Kiedy byłaś ostatnio u szefa porozmawiać o podwyżce i jak wyglądała ta rozmowa?
Czy umiesz sprzeciwić się starszej/bardziej doświadczonej koleżance z pracy?
Czy często rezygnujesz ze swoich planów pod wpływem prośby osoby, którą uważasz za autorytet?

Poniższe pytania pomogą Ci zweryfikować, czy zdarza Ci się przekraczać granice innych.

Czy bez problemu uzyskujesz pomoc, kiedy jej potrzebujesz?
Czy Twoi podwładni wykonują Twoje polecenia?
Czy zdarza Ci się krzyczeć na innych, żeby wyrazić swoje emocje?
Czy często korzystasz z krzyku jako formy zmuszania innych do robienia, tego co chcesz?
Czy kończysz zdania za inne osoby lub podejmujesz decyzje za innych?
Jeśli czujesz, że możesz mieć kłopot z tymi obszarami, warto się zastanowić jakie mogą się pojawić problemy. Jeśli jesteś czyimś pracownikiem, to pewnie wiesz lub właśnie zaczynasz się domyślać, że brak odwagi w zwracaniu się do autorytetów może sprawić, że przykładowo szef nie udzieli Ci podwyżki lub nie da Ci upragnionego awansu, a potencjalny pracodawca/rekruter może nie wybrać naszej kandydatury do wymarzonej pracy.

Jeśli natomiast jesteś pracodawcą asertywność rozumiana jako stawianie granic ale też zrozumienie pracownika, pozwoli Ci na zachowanie równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Poszerzy Twoje możliwości w osiąganiu celów zawodowych i może zwiększyć efektywność Twoich pracowników.

W radzeniu sobie z autorytetem lub w stawianiu granic może pomóc świadomość własnych zasobów. Rozpocznij analizę swoich zasobów od zastanowienia się nad ludźmi, którzy Cię otaczają:

W czym mogą Ci pomóc,
Czy wesprą Cię jeśli będziesz tego potrzebował?
Które to będą osoby?
Ile masz takich osób wokół siebie?
Kto może odpowiedzieć na Twoje pytania?

Zanotuj swoje odpowiedzi, wypisując wszystkie osoby, które przyjdą Ci do głowy i ich możliwości.

Następnie przemyśl co już masz, żeby osiągnąć swój cel?

Może potrafisz odmówić bardziej doświadczonej koleżance, kiedy masz już za dużo zadań?
Znalazłaś w sobie odwagę, żeby porozmawiać z szefem o awansie?
A może przeciwnie, jako szef, zdecydowałaś się na odmówienie prośbie o podwyżkę lub o dodatkowe wolne?

Teraz także wypisz te wszystkie sytuacje gdzie dałaś radę postawić komuś granice lub przekroczyłaś własne – radząc sobie z czyimś autorytetem.

A teraz ważna sprawa: w jaki sposób możesz zwiększyć swoje umiejętności, żeby lepiej sobie radzić w rozmowach z ważnymi dla Ciebie osobami i ze stawianiem lub przekraczaniem granic.

Jakie pomysły przychodzą Ci do głowy?
Ile możesz na to przeznaczyć pieniędzy?
Może znasz miejsce, gdzie uczą takich umiejętności?
Jakie to mogą być miejsca?
Czy znasz jakieś książki o interesującej Cię tematyce?
Gdzie możesz je przeczytać lub kupić?

Teraz, gdy wypisałaś swoje odpowiedzi na te pytania, a także te które pojawiły się w trakcie tego ćwiczenia, widzisz przed sobą konkretne rozwiązania. Teraz tylko od Ciebie zależy, czy skorzystasz z tej wiedzy.