Pieniądze przelane na niewłaściwy rachunek – co dalej?

Pieniądze przelane na niewłaściwy rachunek – co dalej?

30/04/2019 0 przez admin

Bankowość elektroniczna umożliwia wykonywanie szybkich przelewów z dowolnego miejsca oraz w dowolnym czasie. Przelewy robione w ten sposób to nie tylko oszczędność czasu, ale również pieniędzy. Są one bowiem tańsze w stosunku do tradycyjnych przekazów bankowych. Można by rzec „same korzyści”.

Droga na skróty może jednak przyczynić się do wystąpienia pomyłki. Wystarczy jedno nieostrożne kliknięcie, a pieniądze powędrują na niewłaściwe konto. Co w takiej sytuacji można zrobić?

Im mniej danych tym większe ryzyko

Dokonując przelewu w tradycyjny sposób, zleceniodawca zobowiązany jest do podania różnego rodzaju danych, na podstawie których bank będzie mógł zrobić przekaz. Oprócz dokładnej kwoty (czasami słownej) są to między innymi informacje dotyczące danych osobowych oraz numeru konta osoby, której przelewane są pieniądze.

Przelew internetowy takich danych nie musi wymagać. Wszystko uzależnione jest od banku, z którego dokonujemy operacji. Może nawet zdarzyć się, że wystarczy sam numer rachunku. Zbyt mała liczba informacji zdecydowanie przyspieszy transakcję, zwiększając jednocześnie ryzyko pomyłki. Posiadanie jak największej ilości danych ułatwia bankowi wychwycenie błędów w przelewie. Gdy ich nie ma, przelew zostanie nadany, ale za wszelkie nieprawidłowości odpowiada zleceniobiorca.

Sesje i księgowania

Czas przepływu zleconego przelewu uzależniony jest od godzin, w jakich odbywają się sesje księgowania w bankach. Może zdarzyć się, że transakcja taka będzie trwała godzinę, a innym razem wydłuży się do kilkunastu godzin. Druga sytuacja ma miejsce zwłaszcza podczas rzadko występujących zleceń księgowań.

Kiedy przelew trafi najszybciej do swego adresata? W przypadku, gdy jest on właścicielem rachunku w banku, w którym swój rachunek posiada zleceniodawca. W sytuacji tej jest bardzo mało czasu na cofnięcie operacji. Ponadto zdarza się, że dokonując przelewu za dodatkową opłatą, można aktywować opcję „szybkiego przelewu”. Czas przepływu środków pieniężnych jest wówczas niezależny od sesji księgowania.

Zwrot środków pieniężnych

Jak już wiadomo, nie w każdym momencie można cofnąć przelew. Zwykle możliwe jest to do momentu, gdy nie wejdzie on w sesję o nazwie ELIKSIR. Jest to nazwa sesji, która w większości banków odbywa się trzy razy w ciągu każdego dnia. Szczegółowe informacje można uzyskać w swoim banku.

Zwrot środków otrzymuje się po anulowaniu oczekującej na zaksięgowanie transakcji. Aby tego dokonać, wystarczy zalogować się na swoje konto bankowe lub zadzwonić na infolinię i zgłosić taką prośbę.

Kolejną sytuacją jest ta, kiedy przelew wszedł lub przeszedł już w sesję ELIKSIR.

Następną sesją, która na niego oczekuje, zanim powędruje do docelowego banku, jest sesja KIR. Jest to sesja ogólnokrajowa, której dokonuje NBP. Na tym etapie nadal można dokonać cofnięcia przelewu. Musi jednak to zrobić pracownik banku. Nie ma możliwości anulowania go z poziomu użytkownika rachunku internetowego.

Najgorszą sytuacją jest ta, w której omyłkowo zlecony przelew przeszedł już zarówno sesję ELIKSIR oraz KIR. Bank zleceniodawcy może próbować zwrócić się do banku odbiorcy z prośbą o zwrot przelanej kwoty. Osoba, która go otrzymała, może sama zgłosić w banku nieprawidłowo wpłaconą kwotę. Ostatecznym rozwiązaniem jest postępowanie sądowe.

Postępowanie sądowe

Zgodnie z Kodeksem Cywilnym osoba, która bezpodstawnie uzyskała przysporzenie finansowe lub majątkowe, zobowiązana jest do jego zwrotu. Niestety w praktyce teoria ta niewiele daje.

Problem stanowi fakt, że zleceniodawca tak naprawdę nie wie, kim jest odbiorca jego środków pieniężnych. Znany mu jest jedynie 26 – cyfrowy numer rachunku omyłkowego beneficjenta. Sąd w celu rozpoczęcia postępowania wymaga dokładnych danych osobowych pozwanego. Jedyną osobą, a raczej instytucją, która może pomóc zleceniodawcy przelewu, jest bank odbiorcy omyłkowego przekazu bankowego.

Uzyskanie danych osobowych może być bardzo trudne z uwagi na obowiązujące prawo bankowe, które chroni klientów banków. Udostępnienie ich może nastąpić na podstawie wydanego przez Sąd postanowienia. Tu możliwości zleceniodawcy się jednak nie kończą.

Błędne dane w przelewie – jak odzyskać pieniądze

Istnieje wyjście z zaistniałej sytuacji. Wystarczy, aby zleceniodawca zwrócił się do swojego banku z prośbą o rozpoczęcie działań mających na celu zwrot środków pieniężnych. Sytuacja jest o tyle prostsza, jeśli chodzi o odbiorcę zlecenia posiadającego rachunek w tym samym banku, co zleceniodawca. W przypadku, gdy odbiorca środków posiada konto w innym banku, bank zleceniodawcy zwraca się do niego o podjęcie odpowiednich działań.

  •  
  •  
  •  
  •